2013. szeptember 20., péntek

US.Army arcfestés 1/35 (1.rész)






1. kép

Sok esetben a figura feje nincs egybeöntve a testtel. Ilyenkor érdemes ezt egy pálcán rögzíteni. (Ez akár az öntőkeret egy darabja is lehet.) Miután ezzel megvagyunk, és eltávolítottuk az öntési hibákat is, alapozzuk le a figuránkat. Ebben az esetben egy világosszürke alapozót használjunk. Az alapozó festék más pigment-szerkezettel rendelkezik, mint a „hagyományos” festékek. Az alapozó festék elsősorban a festékek tapadását segíti elő, de az összeépítési hiányosságokat is kiemelheti.

2. kép

Amikor ezzel végeztünk, fessük meg a szem alapját fehérrel vagy krémszínnel. A festésnek nem kell pontosan csak a szemgolyót betakarnia, hiszen az arcszínnel a későbbi festési folyamatok során a szemgolyón túllógó részeket könnyen eltüntethetjük majd. Aki ragaszkodik hozzá, az persze dolgozhat precízen is (lásd a képen), mert így könnyebb lesz majd beállítania a figura szembogarát.

3. kép

Sokan sokféleképpen festenek szemet. Itt az egyik legegyszerűbb verziót mutatom be. Ezzel a technikával könnyen elkerülhető, hogy a figuránk bandzsa vagy kancsal legyen. Határozzuk meg a szembogár helyzetét, majd húzzunk két párhuzamos vonalat. (lásd a képen)
Olyan színt válasszunk, amilyenre később a szemet szeretnénk festeni. (Lehetőleg ne legyen túl sötét, hogy tudjunk rajta később még esetleg sötétíteni.)

4. kép

Amikor ez megvolt, enyhe árnyékolást vigyünk fel a szem felső szakaszára (A szem, illetve a szemhéj találkozási szakaszára). Ez lehet sötétbarna, de akár fekete szín is. Ezt bátrabban is felvihetjük. Nem kel 10/0-ás ecsetet használnunk, illetve hajszálvékony vonalban gondolkodnunk. Arra az egyre ügyeljünk a festés során, hogy a már félig megfestett szembe ne szaladjon bele az árnyékolás.


5. kép


Vigyünk fel az arcra egy enyhén barnás, középtónusú színt alapszínnek. Figyelem, dolgozzunk hígabb festékkel, mert a túl vastag festékréteg eltömítheti a finom ráncokat és egyéb részeket a figuránk fején. Ha jó a hígítás, akkor az első réteg nem fog teljesen fedni, így ezt megismételhetjük még egyszer. Ne ijedjünk meg, ha a szem (kék) vonala vagy a szemhéj árnyékolása ezek után is átüt. A világosítási rétegekkel ezt könnyedén el tudjuk majd tüntetni.

6.-8 kép

Fessük meg a szembogarat feketével. Majd a szemnél használt világos színnel igazítsuk ki a szem ívét. Ezután a kék színünket a szem alsó 1/3-ában világosítsuk ki, hogy ne legyen teljesen egységes a szín majd ugyanezt a festést a szemhéjnál is végezzük el egy sötétebb színnel is. Ez a technika 75 mm és afelett mindenképpen kötelező, ha jó szemet szeretnénk festeni. 54 mm, illetve 1/35-ös figuráknál a méret miatt nincs erre lehetőség, így maximum egy fehér becsillogást tudunk festeni a szem felső 1/3-ánál úgy, hogy a becsillanás belefusson az imént festett fekete szembogárba is.


9-12.kép


Amikor elkészültünk a szem festésével, elkezdhetjük az arc világosítását. Vegyük az alapszínünket, és annak csak egy minimálisan világosított verziójával végezzük el az első világosítást. (Ne fehérrel világosítsunk, inkább valami rózsaszínesebb színnel!)
Az első világosítási réteg egy kicsivel az állkapocs felett kezdődjön, és majdnem teljesen fedje el az előző réteget. Ilyenkor ügyeljünk arra, hogy a száj, az áll alatti rész és az orrcimpa bizonyos részeit, illetve szemöldököt ne világosítsuk. (8. kép) Ugyanezzel a technikával folytassuk a világosítást az előzőekben használt szín világosított verziójával. (9-12. kép)
Ügyeljünk arra, hogy a rétegek között ne legyen nagyon nagy árnyalatnyi különbség, mert ez egy pillanat alatt tönkreteszi az arcon az egységes átmenetet. Figyeljünk továbbá arra, hogy minden egyes réteg hígabb legyen az előzőnél, így minimálisan ugyan, de át fog ütni a sötétebb, alsó réteg, és ez adja majd a tökéletes átmenetet. Ha egy 1/35-ös figuránál jó átmenetet szeretnénk elérni, általában minimum 4-5 réteg világosításra lesz szükségünk.



13. kép


A világosítási felület minimális. Itt már csak 1-1 pontot világosítunk ki, az arc karakterétől függően. (Itt már keverhetünk a festékbe egy nagyon pici fehéret is.) Tulajdonképpen ez adja majd az arc úgynevezett „él-fényét”. Ezek a felületek jelen esetben az orrcimpa bizonyos felületei, a szem mögötti részek, az orrnyereg és az orr bizonyos részei, illetve az arc mimikai vonalának finom kiemelése. Nem baj, ha nem üt el nagyon az előző rétegtől, mert az igazi színét majd a sötétítéssel együtt mutatja meg.

14-16. kép

Amikor ezzel is elkészültünk, már egészen jól kivehető a figura arca akár 40-50 cm-ről is.
Most következik az árnyékolási-sötétítési szakasz. Ehhez a folyamathoz az eredetileg használt alapszínhez keverjünk hozzá egy kevés „vöröses-bordós” árnyalatot. Figyelem, ezt a színt sokkal jobban hígítsuk fel mint az alapszínt, mivel a sűrű, sötét festék teljesen tönkreteheti az eddigi munkánkat. Az első réteg valamivel az első világosítási és alapszínű réteg alatt induljon el. Ugyanúgy, ahogyan a világosításnál, itt is egyre kisebb szakaszokban fessünk, a jó átmenet elérése érdekében. A figuránk karakterét leginkább sötétítéssel tudjuk kiemelni, de itt a legkönnyebb elrontani is. Ne kapkodjunk, hanem inkább jól gondoljuk át, mit is szeretnénk megjeleníteni a figurából. Egy 1/35-ös figuránál – ha jó átmenetet szeretnénk elérni – általában minimum 2-3 réteg sötétítésre is szükség lehet.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése